dinsdag 10 mei 2016

Niets werkt voor iedereen

Ik moet wel lachen om alle wijsheden en leringen die ik zie  op FB en andere media die zo stelselmatig beweren dat iets "zo is" en dat dat dan geldt voor iedereen. Dat zou betekenen dat iedereen hetzelfde is, dat iedereen op dezelfde manier werkt en dat iedereen dus dezelfde issues heeft. Dat gaat compleet voorbij aan de uniekheid van de bouw van ieder persoon en de manier waarop mensen met elkaar interactie beleven welke ook weer uniek is voor iedereen. Zo zag ik een filmpje over boosheid , de wijsheid die in boosheid zit werd daarin benadrukt. Iedereen is het er inmiddels wel over eens dat gevoelens en boosheid onderdrukken volledig tegen je werkt op de lange duur. Gezondheid en allerlei geluksomstandigheden komen dan in het geding die je de mogelijkheid geven om anders naar je leven en hoe je met jezelf omgaat te gaan kijken en anders te gaan doen. Er zit alleen geen wijsheid in boosheid, er zit wijsheid in hoe je met boosheid om kan gaan. Een universele manier om met boosheid om te gaan is er niet, niet voor alle mensen. Een voorbeeld.

In de interactie tussen, volgens Human Design, emotioneel gedefinieerden en niet emotioneel gedefinieerden gebeuren interessante dingen. Vanmorgen had ik een aanvaring met mijn zoon. Mijn beide kinderen zijn emotioneel gedefinieerd en werken dus in golfpatronen. Ikzelf ben een niet-emotioneel persoon en mijn lijf reageert dus op de emoties van anderen als ze in de buurt/binnen mijn aura zijn. Mijn zoon begon boos te worden en mijn lijf reageerde daarop door het voelbaar te maken voor mij. "Hé, let op! Er is boosheid" zegt het en vervolgens kan ik die boosheid voelen en kan ik op de ander invoelen wat het onderliggende probleem is. Boosheid gaat nl nooit om het probleem zelf maar over iets dat al langer speelt en dat nu ruimte eist, vaak is er een langere periode van onvrede aan vooraf gegaan. Mijn zoon werd bozer en ik voel die boosheid. De neiging bestaat voor mij (dat hoort bij de onbewuste processen van niet-emotioneel gedefinieerden) om die boosheid van hem op te pakken en hem exponentieel uit te vergroten zodat hij de volle laag van voren krijgt. (ik vermoed dat het zo is gebouwd zodat de emotioneel gedefinieerde de spiegel krijgt van "oh jee ik zit in emotie" maar dat is een intuïtief vermoeden.) Ik ben me genoeg bewust van mijn en zijn design dat ik in de gaten heb wat er gebeurd dus ik reageer niet en blijf kalm. De situatie wordt nog verhitter en ik merk dat k afstand moet nemen om weer volledig bi mezelf te komen, in mijn eigen aura, zonder invloed. En dus vertel ik dat "Ik moet even apart nu". Ik kom weer enigszins tot rust in mijn kamer en vervolgens kwam mijn zoon de kamer binnen nog steeds in de golf, zij het wat minder nu, en Laait het dovende vuur bij mij weer op dus ik vertel hem dat hij de kamer uit moet. Hij weigert en dat was voor mij de knop om de controle enigszins los te laten dus ik brul dat hij de kamer "nu onmiddellijk" verlaat. Toen was het duidelijk en kon ik weer bij mezelf komen. Na 2 minuten was het voor mij klaar en was ik mezelf weer. Hij had de volle laag gehad en kwam tot zijn beseffen (hij werd onmiddellijk uit zijn bestaande golf gehaald door mijn uitbarsting)  en daarna knuffel en klaar. Meestal werkt het om me  gewoon af te zonderen.. soms niet.  


Voor emotioneel gedefinieerden zit er geen waarheid in emoties, het geeft geen duidelijkheid over of iets waar is of niet. Een emotie ontstaat vanuit het lijf en het is de manier waarop het lijf en je zijn je iets duidelijk wil maken. De emotie geeft daarin aan dat je een gedachtestructuur hebt die bepaald overtuigingen heeft gemaakt over goed en fout. vanuit een emotie is het dus niet wijs om te reageren, je reageert nl niet vanuit wijsheid maar vanuit een oude gedachte/overtuiging. Het geeft wel de mogelijkheid voor wijsheid. Op het moment dat de emotie er is kun je je bewust worden van de emotie en die emotie volledig voelen. Er vervolgens niet op reageren lijkt dan op inhouden maar dat is het niet. Het is wijsheid. Emoties komen bij jou in golven met verschillende  golfpatroon. Het ervaren en volledig voelen van de emotie is nl genoeg om de emotie  erkenning te geven zodat je het niet opslaat. Dat is lief zijn voor jezelf. Als de emotionele golf voorbij is kun je ageren op wat je ervaren hebt. Dan heb je nl weer helderheid van geest, zonder vertroebeling van de emoties.

Voor niet-emotioneel gedefinieerden werkt dat anders, met name in interactie met anderen die hun emotioneel centrum activeren. Ook zij hebben aan allerlei emoties gedachtestromen gelinkt en conclusies van goed en fout verbonden maar dat is altijd gebeurd vanuit anderen die hun emotioneel centrum op dat moment activeerde. Door de emotionele golf van de ander is er toen (bij iedere emotionele gebeurtenis) een programma in werking gegaan die je vast hebt gehouden sindsdien en iedere keer dat je in een zelfde situatie komt opnieuw afspeelt en de overtuiging/programma herhaalt en verstevigd. Dus jouw emotionele reacties komen van anderen en hebben daarom helemaal geen waarheid in zich. In bepaald opzicht ben je van nature een soort van emotie-loos. Je hebt wel emoties maar die zijn veelal kortstondig en niet in golven. Emoties die in golven komen zijn programma's vanuit de invloed van anderen.

Je ziet hier dat de systemen die werken op interactie tussen wel en niet gedefinieerd soms wel helpen maar soms ook niet. De time out zal wel werken voor niet gedefinieerde kinderen maar niet voor gedefinieerde kinderen. Een niet emotioneel kind heeft maar even nodig om uit de invloed van de ander te komen, een emotioneel kind moet de hele golf uitrijden en dat betekent soms dat er een ontploffing/uitbarsting nodig is. Bij emotionele kinderen zou een schreeuw en sla-maar-raak kussen bijvoorbeeld goed helpen om de emoties ruimte te geven. Universele doe-dingen werken dus zeker niet bij iedereen. Er zijn wel universele dingen die voor ieder gelden maar die hebben te maken met trilling en dergelijke. Emoties hebben niet een universele manier om te behandelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten